Kolejny upalny dzień we Wrocławiu

09.06.14 | 07:05

Dziś kolejny upalny dzień, termometry pokażą ponad 30 kresek.

Najważniejsza profilaktyka! 

Upały są najbardziej niebezpieczne dla dzieci, osób starszych oraz tych, które pracują fizycznie. Najważniejsza jest profilaktyka, mówi Rafał Czyż, ratownik medyczny

Po pierwsze należy pić dużo napojów, przede wszystkim wody. Tu zaleca się picie dziennie 1,5-2 litrów wody, jednak w czasie upałów ta ilość powinna zwiększyć się nawet dwukrotnie. Ważne, żeby pić w odstępach czasowych i małymi łykami - mówi Czyż. - Poza wodą bardzo dobre są również napoje izotoniczne, które oprócz nawodnienia wspierają nasz organizm makro i mikroelementami oraz elektrolitami, które wydalamy wraz z potem - dodaje.

Ważne podczas upałów jest odpowiednie ubranie. Wybierajmy rzeczy przewiewne i "oddychające" i pamiętajmy o nakryciu głowy!

Dobrze jest mieć również przy sobie mokry ręcznik bądź tzw. "mgiełki" w aerozolu. Dzięki nim będziemy mogli delikatnie schłodzić skórę. Ważne, żeby nie przesadzać z ochładzaniem i robić to stopniowo, żeby nie doprowadzić do szoku termicznego - dodaje. 

Objawy przegrzania 

Objawami, które informują o przegrzaniu organizmu są obfite pocenie, suchość w jamie ustnej, bóle i zawroty głowy, nudności czy wymioty.

- Jeśli dostajemy sygnały z ośrodkowego układu nerwowego, czyli zamroczenia, omdlenia, zawroty głowy, wówczas powinna nam się zapalić czerwona lampka. W takich przypadkach należy przede wszystkim zachować spokój - mówi Czyż. - Jeśli osoba jest przytomna, powinniśmy ją schładzać np. stosując zimne okłady na kark, czoło czy pachwiny. Podajmy jej wówczas wodę mineralną i w razie możliwości przykryjmy folią termiczną, która w prawdzie nie obniży temperatury, ale uchroni osobę przed dodatkowym nagrzaniem. W przypadku gdy nie ma kontaktu z osobą, jest nieprzytomna, są problemy z komunikacją należy zostać przy niej i wezwać pogotowie - dodaje Czyż.

 

wroclaw.pl