Wroclaw ma kota na punkcie mleka

22.01.13 | 11:06

"Mam kota na punkcie mleka" - to haslo dzialan skierowanych do uczniów szkól podstawowych i gimnazjalnych oraz rodziców i nauczycieli w ramach ogólnopolskiej kampanii wspierajacej spozycie mleka i jego przetworów. Do programu zaproszone sa takze placówki z Wroclawia.

Kampania "Mam kota na punkcie mleka" jest organizowana w 20 miastach Polski i dotyczy promocji picia mleka i produktów mleczarskich wsród dzieci. Glównym miejscem jej dzialania jest szkola. "Wyslalismy juz 600 zaproszen do szkól w calej Polsce, juz mamy ok. stu odpowiedzi" - mówi Karolina Janiszewska z biura prasowego kampanii. "Zapraszamy placówki z calego kraju nie tylko z tych 20 miast ? mozna zglaszac sie za posrednictwem naszej strony internetowej" ? dodaje Janiszewska.

O tym jak wazne jest promowanie mleka wsród dzieci, mlodziezy ale takze wsród doroslych swiadcza liczby. Dzieci w wieku szkolnym powinny wypijac 3-4 szklanki mleka dziennie. Dla doroslych wskaznik ten to dwie szklanki dziennie. "Oczywiscie mleko mozna zastapic jogurtem, kefirem, maslanka lub serami"-mówi Dorota Osóbka, dietetyk i ekspert zywieniowy akcji. "Niestety mlodzi jak i dorosli Polacy maja na tym polu jeszcze duzo do zrobienia"- dodaje D. Osóbka. Badania pokazuja, ze az 20 proc. dziewczat i 23 proc. chlopców w wieku 10-12 lat pije mleko raz na 2-3 tygodnie a co piaty przyznaje, ze spozywa mleko jeszcze rzadziej. Z badan prowadzonych w latach 2005-2006 przez Instytut Zywnosci i Zywienia wynika, ze u 55 proc. dziewczat i 40 proc. chlopców zawartosc wapnia w codziennej diecie nie pokrywa nawet 50 proc. normy zapotrzebowania organizmów na ten skladnik. Tymczasem mleko i przetwory mleczne stanowia cenne zródlo witamin i skladników mineralnych. "Bialko pomaga w utrzymaniu zdrowych kosci, wapn jest potrzebny do utrzymania zdrowych zebów, a witamina D pomaga w prawidlowym funkcjonowaniu ukladu odpornosciowego"- wylicza Dorota Osóbka.

Program "Mam kota na punkcie mleka" jest takze skierowany do doroslych - przede wszystkim do rodziców i nauczycieli. Choc mleka i przetworów mlecznych jemy z roku na rok coraz wiecej, daleko nam do sredniej europejskiej. Przecietny Polak w ciagu roku pije blisko 200 litrów mleka (wliczaja sie w to takze przetwory mleka), tymczasem srednia unijna to okolo 370 litrów rocznie. "Wiadomo, ze zarówno smak, jak i nawyki zywieniowe doroslych ksztaltuja sie w dziecinstwie, dlatego warto dawac najmlodszym przyklad"- przekonuje Karolina Janiszewska. "Kampanie warto wiec rozumiec jako inwestycje w przyszlosc spoleczenstwa - chcemy wytworzyc przekonanie, ze mleko da nam pozytywna energie na dzis i na jutro"- dodaje.

Program bedzie prowadzony przez najblizsze trzy lata i ma objac 400 szkól w calej Polsce. Jest wspólfinansowany ze srodków krajowych i unijnych oraz Funduszu Promocji Mleka oraz Polska Federacje Hodowców Bydla i Producentów Mleka.

Do programu moze zglosic sie kazda szkola za posrednictwem stronywww.mamkotanapunkciemleka.pl