Wroclawianie na pokladzie "liniowca marzen"

03.12.12 | 11:58

W sobote, kilka minut po godz. 10 na wroclawskim lotnisku wyladowal "liniowiec marzen". Dreamliner to jeden z najnowoczesniejszych samolotów pasazerskich swiata, a PLL LOT jest pierwsza w Europie linia, która posiada go w swojej flocie. 

Ten mrozny, ale sloneczny poranek najbardziej zagorzali wielbiciele latania spedzili na wroclawskim terminalu.  Niektórzy z nich przybyli tu nawet 2 godziny przed planowanym ladowaniem  Boeinga 787.  Dojazd na lotnisko ulatwiala uruchomiona na te okazje specjalna linia autobusu MPK  oznaczona, a jakze mogloby byc inaczej, numerem 787 Dreamliner. Czekajacy na giganta mieli o nim rózne wyobrazenia, np. czy jest wiekszy od Tupolewa,  jak bardzo naszpikowany elektronika oraz jak go uchwycic w kadrze aparatu. Dla niektórych odwiedzajacych byla to takze okazja do zwiedzenia terminalu. "Choc wiem, ze funkcjonuje od marca, to jeszcze nie mialam okazji tu byc. A dzis sie udalo"- mówi pani Marta i idzie zajac dobre stanowisko obserwatorskie na tarasie widokowym. Tym, którym mróz nie byl straszny, ustawiali sie w pelnej gotowosci foto-video na parkingu VIP. Oczekiwanie na B 787 umilaly promocyjne ceny w lokalach gastronomicznych oraz mozliwosc wykupienia  oferty  zimowego i  letniego wypoczynku z atrakcyjnymi rabatami. Kilka minut po godzinie dziesiatej liniowiec marzen wyladowal. Dzisiaj jego wnetrze moglo obejrzec ok. 80 osób. Zaloga LOT-u demonstrowala obsluge foteli i  paneli do rozrywki. W takich warunkach nawet wielogodzinny lot z pewnoscia nie bedzie sie dluzyl. 

Dreamliner przybyl do Wroclawia w ramach szkoleniowego lotu z Warszawy, przygotowujacego maszyne do dalekodystansowych rejsów.  "Cieszymy sie, ze mielismy okazje goscic ten samolot jako jedno z pierwszych polskich lotnisk regionalnych"- powiedzial Dariusz Kus, prezes Portu Lotniczego Wroclaw.


 Wroclawskie geny Dreamlinera 

Czesc podzespolów samolotu powstaje w firmie HS Wroclaw Sp. z o.o.Sztandarowym produktem markowanym przez HS i wykorzystywanym w konstrukcji Dreamlinera sa elementy nowoczesnego systemu kontroli powietrza, który dba o poziom cisnienia , temperatury i wilgotnosci wewnatrz samolotu. ? To bardzo zaawansowana konstrukcja, spelniajaca niezwykle restrykcyjne normy jakosciowe ? mówi Wojciech Wasik, Prezes Zarzadu HS Wroclaw. Dzieki pracy systemu mozliwe jest utrzymanie wyzszego cisnienia w kabinie, które odpowiada wysokosci 1500 m n.p.m. W polaczeniu z dynamicznym oswietleniem LED-owym,  zmieniajacym sie wraz z pora dnia, niweluje to dyskomfort wynikajacy ze zmian stref czasowych. Organizm jest dotleniony i wypoczety. HS Wroclaw Sp. z o.o. stanowi czesc miedzynarodowej korporacji UTC Aerospace Systems z siedziba w stanie Pólnocna Karolina w USA.  Firma wchodzi w sklad giganta rynku lotniczego - United Technologies Corporation, produkujacego m.in. smiglowce Black Hawk dla amerykanskiej armii. Spólka zajmuje sie projektowaniem i produkcja materialów oraz podzespolów wykorzystywanych w przemysle lotniczym. Sa to m.in. uklady paliwowo-regulacyjne oraz wyroby hydrauliczne sluzace do sterowania i kontroli lotu w samolotach oraz smiglowcach. Wroclawscy inzynierowie cenieni sa na swiecie za precyzje i gwarancje wysokiej jakosci swoich produktów.

Dreamliner w liczbach

50% materialów kompozytowych, predkosc maksymalna 954 km/h, o 20% mniejsze zuzycie paliwa, pulap operacyjny 13 000 metrów, nawet 330 pasazerów na pokladzie, zasieg 15 000 metrów, o 60% nizszy poziom halasu. PLL LOT jest pierwsza w Europie linia, która posiada w swojej flocie Dreamlinery. Te supernowoczesne maszyny maja na pokladzie trzy klasy (ekonomiczna, premium i Elite Club), w kazdej z nich dostepny jest indywidualny sprzet audiowizualny. Rozpietosc jego skrzydel wynosi imponujace 60 metrów, a dlugosc to 57 m. Aby wypelnic cala kabine samolotu pileczkami ping-pongowymi, potrzeba 13 mln pileczek. Przestrzen bagazowa jest dwukrotnie wieksza- tam miesci sie 27 mln pilek do ping-ponga. 



Na stronie PLL LOT mozna poznac wnetrze Dreamlinera nie ruszajac sie z domu, dzieki wirtualnej podrózy oraz zapoznac sie z rozkladem europejskich lotów Boeinga 787. Wedlug planów od marca 2013 roku Dreamlinery maja latac bezposrednio z Warszawy do Chicago, Nowego Jorku i Pekinu. 

RED

wroclaw.pl