Pasazerowie zadowoleni z MPK

02.03.13 | 17:03

Pasazerowie MPK sa zadowoleni z uslug miejskiej spólki - tak wynika z badania przeprowadzonego w grudniu ubieglego roku na zlecenie Urzedu Miasta. Pozytywna opinia wroclawian odzwierciedla dobra pozycje miejskiej komunikacji na tle innych miast w Polsce.

Z uslug miejskiej komunikacji korzysta dokladnie 81,1% badanych. Z badan wynika, ze 70% respondentów dobrze lub bardzo dobrze ocenia MPK. Tylko 15% badanych ma inne zdanie oceniajac przewoznika zle lub bardzo zle.

o Wroclawiu jezdzi 225 pociagów tramwajowych i 350 autobusów. Wedlug danych MPK okolo 33% taboru tramwajowego to pojazdy nie starsze niz 5 lat. Jest to wynik duzo wyzszy od sredniej krajowej - nowe pojazdy (do 5 lat) stanowia w Polsce ok. 10%. Podobnie sytuacja wyglada w przypadku autobusów. Po stolicy Dolnego Slaska jezdzi 350 autobusów, z czego 100 (ok. 29%) to pojazdy maksymalnie 4-letnie. Srednio w Polsce polowa autobusów jest ponad 11-letnia, a jeden na dziesiec pojazdów byl wyprodukowany wczesniej niz 15 lat temu. Kazdego dnia wroclawskich pasazerów wozi 80-85% calego taboru. W pierwszej kolejnosci na trase wyruszaja najmlodsze pojazdy. Wroclawski tabor, nie dosc ze podnosi krajowa srednia wieku taboru, jest równiez dobrze oceniany przez pasazerów. Wroclawianie sa takze bardzo zadowoleni z punktualnosci komunikacji miejskiej. Bardzo dobrze i dobrze ocenia ja 80% respondentów, a tylko niecale 20% jest przeciwnego zdania. Wysoko mieszkancy ocenili czystosc pojazdów MPK. Note pozytywna wystawilo 70,7% ankietowanych. W zdecydowanej wiekszosci mieszkancy sa zadowoleni z oferty polaczen transportu miejskiego. Bardzo dobrze i raczej dobrze ocenia ja 71,4% respondentów.Pozytywna opinia wroclawian koreluje z nakladami inwestycyjnymi na pojazdy, zajezdnie, tory i sieci, polepszajacymi funkcjonowanie miejskiej komunikacji. W latach 2010-2011 w naszym miescie MPK przeznaczylo na to 315 mln zl. Dla porównania w Poznaniu byla to kwota o 5 mln nizsza, w Gdansku o 11 mln nizsza, w Krakowie o 93 mln nizsza, a w Lodzi az o 217 mln zl nizsza. Dodatkowo z budzetu miasta wydatki na transport i lacznosc wyniosly w tym okresie we Wroclawiu ponad 800,4 mln zl. W Poznaniu, Krakowie i Lodzi sa to mniejsze kwoty. Wyjatkiem jest Gdansk, jednak czesc srodków budzetowych zostala przekazana m.in. na projekt Kolei Metropolitalnej w Trójmiescie.
 
Najbardziej wroclawian dzieli sprawa ceny biletów. Ponad 40% wroclawian uwaza, iz obecna cena biletów miejskich jest na odpowiednim poziomie, tyle samo jest odmiennego zdania. Przypomnijmy jednak, ze bilety we Wroclawiu naleza do jednych z najtanszych w Polsce. Nie bylo takze ? tak jak w innych miastach ? podwyzki cen na poczatku 2013 roku. Za normalny bilet jednorazowy pasazerowie placa we Wroclawiu 3 zl. W Krakowie po podwyzce 1 stycznia br. jeden bilet kosztuje 3,80 zl. Podobnie sprawa wyglada w Lodzi, gdzie od poczatku roku równiez obowiazuje nowy cennik. W Warszawie po podwyzce bilet na 120 minut kosztuje 4,40 zl. Jednorazowy normalny bilet w Poznaniu na przejazd do 30 min. to wydatek 3,60 zl.Warto w tym miejscu dodac, ze jeden wozokilometr (czyli wartosc jednego przejechanego kilometra przez autobus) kosztuje, w zestawieniu za 6 miesiecy 2012 roku, we Wroclawiu 7,18 zl (Kraków - 7,26 zl, Poznan - 8,15 zl, Gdansk - 7,32 zl, Lódz - 6,83 zl). Koszt pociagokilometru (czyli wartosc jednego przejechanego kilometra przez sklad tramwaju) kosztuje w zestawieniu za 6 miesiecy 2012 roku 7,39 zl (Kraków - 7,64 zl, Poznan - 12,54 zl, Gdansk - 7,04 zl, Lódz - 5,00 zl).